در این مقاله می‌خوانید:


چرا کلمات کلیدی مهم هستند؟

شاید برای‌تان سوال پیش آمده باشد که اهمیت کلمات کلیدی در چیست و اصلا چرا در انتخاب آن‌ها باید نهایت دقت را داشت. اگر به فکر سئو، افزایش بازدید و ترافیک سایت و تبدیل شدن رتبه‌های برتر و انتقال به صفحه اول نتایج جستجو هستید، بهتر است اهمیت کلمات کلیدی و جادوی آن‌ها را جدی بگیرید. در دنیای اینترنت و سئو، کلمات کلیدی در واقع جادویی هستند که اگر نحوه استفاده از آن‌ها را بدانید شما را تبدیل به برترین جادوگر دنیای سئو و اینترنت می‌کنند. اما واقعا اهمیت کلمات کلیدی چیست؟


هدف گوگل و سایر موتورهای جستجو این است که مناسب‌ترین پاسخ مربوط به عبارت یا سوال مخاطب را به او نشان دهند. پیش از این در وبلاگ وبزی درباره نحوه کار موتورهای جستجو صحبت کردیم و به شما گفتیم که چطور و چگونه می‌توانید وارد صفحه اول نتایج جستجو شوید. برای دانستن نحوه بهینه سازی وب سایت در موتورهای جستجو ابتدا باید بدانید که اهمیت کلمات کلیدی در چیست و چطور از آن‌ها استفاده کرده و در مرحله بعد باید بین کلمات مختلف بهترین را انتخاب کنید. به عنوان فردی که قصد بهینه سازی سایت خود را دارد، باید بدانید که چه کلمات کلیدی پرطرفدار بوده و بیشترین میزان جستجو را دارند. البته بسته به زمینه‌ای که در آن فعالیت دارید، دامنه کلمات کلیدی متفاوت خواهد بود.


اگر دنیای وب را مانند کلاف بزرگی از کاموا در نظر بگیرید، کلمات کلیدی سرنخ اول شما در این دنیای بزرگ خواهند بود که با استفاده صحیح از آن به راحتی می‌توانید سر از این کلاف در آورده و مشکلات خود را حل کنید.

 

 

افراد چطور جستجوی آنلاین انجام می‌دهند؟


اول از همه باید تعریف دقیق کلمات کلیدی را بدانید. کلمات کلیدی می‌توانند یک تا پنج کلمه باشند و در واقع عبارت مختصری است که فرد برای جستجو در موتور جستجویی مانند گوگل تایپ می‌کند.


 وقتی شما به عنوان یک مخاطب به دنبال کسب اطلاعات درباره موضوعی هستید، کلمات کلیدی پرسش خود را در گوگل یا یکی از موتورهای جستجو وارد می‌کنید. برای مثال :
فرض کنید که من به دنبال یافتن فردی در گوگل هستم که در محدوده شهرک غرب تهران، تعمیرات کولر آبی را انجام می‌دهد. عبارت مورد نظر خود یعنی «تعمیر کولر آبی شهرک غرب» را در گوگل وارد کرده و صفحه نتایج جستجو که مرتبط با این عبارت هستند برای من نمایش داده خواهد شد. عبارت کلیدی در این پرسش همان «تعمیر کولر آبی شهرک غرب» خواهد بود که یک عبارت پنج کلمه‌ای است.


زمانی که شما عبارت مورد نظر خود را وارد موتور جستجو می‌کنید، همانطور که ساز و کار موتور جستجو را توضیح دادیم، بر اساس معیارهای موجود، موتور سایت‌هایی که با عبارت مورد نظر مطابق هستند را در صفحه نمایش نتایج جستجو به شما نشان خواهد داد.
روزانه تعداد بی‌شماری جستجو در سراسر دنیا انجام می‌شود و همه این‌ها در قلب بهینه سازی موتور جستجو قرار دارد. اولین قدم برای تسلط بر سئو، مشخص کردن بازار هدف و مخاطبان خودتان است. در حقیقت این دقیقا کاری است که موتورهای جستجو سعی در انجام آن دارند. برای مشخص کردن کلمات کلیدی اولین قانون این است که خودتان را به جای مخاطب قرار دهید و از نگاه او عبارت مورد نظر و مرتبط با کسب و کارتان را در موتور جستجو وارد کنید.

 

 


این سه قانون را فراموش نکنید!


به طور کلی مردم در گوگل و سایر موتورهای جستجو به دنبال سه چیز هستند : دانستن چیزی، رفتن به جایی و انجام کاری!

 

 

 

جستجو برای رفتن به جایی


این دسته از جستجوها مانند تاکسی گرفتن برای رفتن به جایی است. تصور کنید که نام شرکتی را می‌دانید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری مانند، همکاران، آدرس یا تلفن شرکت را پیدا کنید. با جستجوی نام شرکت یا محدوده جغرافیایی آن می‌توانید به راحتی اطلاعات مربوط به آن را پیدا کنید. افرادی که این دسته از جستجوها را انجام می‌دهند، اغلب درباره کسب و کار مورد نظرشان اطلاعاتی دارند و به دنبال وب سایت آن‌ها هستند. به این دسته از جستجوها، «جستجوی برند» نیز گفته می‌شود. اغلب چنین جستجوهای شامل نام یک شرکت یا کسب و کار است. برای مثال شما در گوگل عبارت «شرکت وبزی» را وارد می‌کنید و گوگل به شما سایت ما را نشان خواهد داد که می‌توانید کلیه اطلاعاتی را که نیاز دارید از وب سایت به دست بیاورید.

 

 

جستجو برای دانستن چیزی


این دسته از جستجوها را معمولا کسانی که عاشق دانستن هستند انجام می‌دهند. جستجوهایی که برای دانستن چیزی یا کسب اطلاعات بیشتر انجام می‌شود دامنه بسیار گسترده‌ای دارند. برای مثال می‌تواند از دسته حقایق درباره چیزی تا ارتفاع کوه اورست یا خلاصه یک کتاب و فیلم باشد. ممکن است فرد جستجوگر به دنبال کسب اطلاعات درباره نحوه درست شدن یک وب سایت باشد و عبارت، «موتورهای جستجو چطور کار می‌کنند» را جستجو کرده باشد.

 

 


جستجو برای انجام کاری


اگر به دنبال یاد گرفتن نحوه انجام کاری هستید، در این دسته قرار دارید. ممکن است فرد طرز تهیه یک غذای مخصوص را بخواهد یا دوست داشته باشد که یک صندلی درست کند. حتی افرادی که به دنبال رفتن به مکان خاصی هستند نیز در این دسته قرار می‌گیرند. جستجوهای جغرافیایی هم چون فرد در آن قصد انجام کاری را دارد جزوی از جستجوی انجام کار هستند. برای مثال ممکن است فرد به دنبال رفتن به نزدیک‌ترین هتل به فرودگاه بین المللی شیراز باشد که گوگل بر اساس موقعیت مکانی، نتایج مورد نظر را به او نشان خواهد داد.
 
مهم نیست که به دنبال انتخاب کلید واژه یا همان کلمات کلیدی مناسب هستید، یا برای وبلاگ خود محتوای جدیدی می‌نویسید، همیشه این سه قانون در جستجو را به یاد داشته باشید. در ذهن داشتن این ترفند می‌تواند به شما کمک کند که دید بازی از ذهن مخاطب داشته باشید و با قرار دادن خود به جای مخاطب به راحتی نیازهای او را در قالب یک محتوای مناسب برطرف کنید. وقتی درک خوبی از نیاز مخاطبان خود داشته باشید به راحتی می‌توانید چیزی که می‌خواهند را در اختیار آن‌ها قرار داده و ذهنیت باز و خلاقانه‌ای داشته باشید.
 

 

 

 هدف کاربر : تفکر در پرسش


زمانی که شروع به انتخاب کلمات کلیدی می‌کنید به قصد و منظور کاربر از جستجوی کلمات کلیدی دقت داشته باشید. همیشه به این فکر کنید که مخاطبان و مشتریان شما چه هدفی از جستجوی کلمات کلیدی دارند و ممکن است چه عبارتی را وارد گوگل کنند. ممکن است شما فقط به دنبال جذب کاربرانی باشید که از قبل کسب و کار و حرفه شما را می‌شناختند و اکنون به دنبال کسب اطلاعات بیشتر از شما هستند. اگر چنین مخاطبانی دارید بهتر از کلید وا‌ژه‌های برند سازی شده که شامل نام کسب و کار یا شرکت شما هستند، به طور مکرر اما طبیعی و کاملا نامحسوس در وب سایت خود استفاده کنید. به گوگل کمک کنید تا نام تجاری شما را بشناسد و یک حساب کاربری اختصاصی در google business  درست کنید.


شاید از آن دسته افرادی هستید که به دنبال مشتری و مخاطبان جدید هستند، اگر کسب و کار شما ارئه خدمات یا محصولات آنلاین است، آن‌ها را به عنوان کلمات کلیدی خود قرار دهید. انتخاب کلمه کلیدی مناسب بر اساس درک نیاز مشتریان و مخاطبان بالقوه باعث می‌شود که شناخته شوید و گوگل شما را بهتر درک کند. برای بهتر شدن کسب و کارتان حتما بخش وبلاگ در سایت داشته باشید و محتواهای مختلف صوتی، تصویری و متنی در ارتباط با کالا یا خدماتی که ارائه می‌دهید در آن بنویسید و با استفاده از لینک سازی، به صورت نامحسوس مشتریان را به خرید کالای مد نظر خود ترغیب کنید.


برای مثال تصور کنید فردی عبارت «رنگ بنفش در طراحی داخلی» را جستجو کرده باشد، اگر شما وب سایتی در زمینه فروش وسایل و تزئینات خانه دارید و بخش وبلاگ شما مطالب مفید و سئو شده‌ای داشته باشد، گوگل مطالب مرتبط با این عبارت را به مشتری نشان خواهد داد و مخاطب به خواندن این مطلب ترغیب خواهد شد. وقتی مطلب شما مفید بوده و در خلال نحوه استفاده از رنگ بنفش در طراحی داخلی به او کمک کرده باشید و در عین حال محصولاتی که با چیدمان بنفش همخوانی داشته باشد در مطلب قرار دادید، مخاطب به صورت ناخودآگاه به خرید کالا تشویق خواهد شد و از سایتتان خرید می‌کند.

 

 

 

ترفندی به سبک وبزی:


کلمه کلیدی خوب، کلمه‌ای است که می‌توانید با اطمینان بگویید، هرکسی که آن را در گوگل جستجو کند، سایت من را با خوشحالی پیدا خواهد کرد و دست پر از آن بیرون می‌رود!

 

 

سعی نکنید همه کارها را باهم انجام دهید!


شاید نام سئوی هوشمند را به دفعات شنیده باشید. همه چیزی که در سئوی هوشمند اهمیت دارد، تمرکز و دقت روی انتخاب کلید واژه یا همان کلمات کلیدی است. شما باید نهایت زمان، دقت و انرژی خود را روی انتخاب کلمات کلیدی بگذارید که بازار هدف شما هستند. هدف بالقوه سایت شما این است که مشتریان و مخاطبان را به سمت سایت خود هدایت کنید و به افراد نشان دهید که چه چیزی برای ارائه داشته و آن‌ها را به محتوا، کالا و خدمات خود علاقمند کنید. مهم‌ترین چیز برای شما این است که وب سایت خود را در رتبه بالا قرار دهید و در صفحه اول نمایش نتایج جستجو، جایی داشته باشید. این کار باید با اصول خاص خودش انجام گیرد و همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که انتخاب کلید واژه مناسب و مرتبط باعث کاهش بونس ریت شما می‌شود. همانطور که پیش از این در وبلاگ وبزی به آن اشاره کردیم، آمار کلیک‌های اشتباه و افرادی که به سرعت سایت شما را ترک می‌کنند تاثیر منفی خیلی زیادی روی رتبه شما دارد و باعث افزایش بونس ریت یا بازدید منفی خواهد شد و در نهایت سایتی که بونس ریت بالایی داشته باشد توسط گوگل پنالتی می‌شود.

 

 

 

جذب مخاطبان نامناسب


بازدید افرادی که به محتوای سایت شما علاقه‌ای ندارند می‌تواند آسیب جدی به وب سایتتان وارد کند. این که موتورهای جستجو سایت شما را درک کنند، بدانند در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید و بازار هدف شما برایشان تعریف شده باشد، کمک بسیار زیادی به کسب رتبه برتر سایتتان می‌کند. زمانی که بازدیدکنندگان به وب سایت شما سری می‌زنند اما به سرعت مرورگر را بسته، سایت را ترک می‌کنند یا به صفحه نمایش نتایج جستجو بر می‌گردند، بونس ریت یا بازدید منفی شما را افزایش خواهند داد. اگر نرخ بونس ریت سایتتان بالا باشد، رتبه شما در گوگل کاهش خواهد یافت و به مرور زمان به دست فراموشی سپرده می‌شوید.
از طرف دیگر هرچه مخاطبان یا مشتریان مدت زمان بیشتری در سایت شما باشند و صفحات مختلف را بازدید کنند، رتبه سایت بهبود یافته و می‌توانید سریع‌تر به صفحه اول جستجو برسید.
 
 
 
وقتی کلمات کلیدی خود را انتخاب می کنید ، کلماتی را در نظر بگیرید که به احتمال زیاد اعضای بازار هدف شما را به ارمغان می آورد. شما و Google یک هدف مشترک دارید - می خواهید به مشتریان بالقوه خود یک راه حل سریع برای مشکل خود ارائه دهید یا به سوال آنها پاسخ دهید.


در زمان انتخاب کلمات کلیدی، مواردی را در نظر بگیرید که احساس می‌کنید مخاطبان به دنبال آن‌ها هستند. شما و گوگل یا سایر موتورهای جستجو یک هدف دارید. این هدف همان ارائه راه حل سریع و برطرف کردن نیاز مشتریان و مخاطبان بنا بر عبارت جستجو شده است.


وقتی هدف بازار خود را فهمیدید و دانستید که مخاطبان شما بیشتر به دنبال کسب چه اطلاعاتی هستند، مطمئن شوید که موتورهای جستجو نیز این موضوع را در قبال سایت شما درک کرده‌اند. با استفاده از کلمات کلیدی به صورت استراتژیک و هدفمند (چه مطالبی که در سایت قرار می‌دهید و چه در کارهایی که در پشت صحنه انجام می‌دهید و مخاطب آن‌ها را نمی‌بیند) به گوگل کمک کنید، که وب سایت شما را با این کلمات کلیدی مرتبط کند. هرگز فراموش نکنید که موتورهای جستجو پل ارتباطی بین شما و مشتریان یا مخاطبان وب سایتتان هستند.
 

 

حساسیت موتورهای جستجو به سایت خود را افزایش دهید!


موتورهای جستجو تمام روز را صرف جستجو ایندکس کردن سایت شما نخواهند کرد. برای درک سایت خود و معرفی آن به موتورهای جستجو، کاری کنید که آن‌ها به URL، عناوین و توضیحات و محتوای شما دقت کنند. زمان درست کردن این عناصر در سایت خود حتما کلمات کلیدی را مشخص کنید. اگر یک کسب و کار محلی دارید، همیشه آدرس، ایمیل و شماره تلفن خود را در صفحه تماس، ارتباط با ما و در ایده آل‌ترین حالت در سربرگ یا پاورقی سایت هر صفحه از سایت خود قرار دهید.

 

 

 

قدرت کلمات کلیدی طولانی


به یاد داشته باشید که شما هرگز نمی‌توانید همه مخاطبان را جذب سایت خود کنید. مطمئنا داشتن حجم بالای ترافیک، رویایی بسیار وسوسه انگیز و زیبا است اما زمانی می‌توانید ادعا کنید سئوی سایت شما خوب است که مخاطبان و مشتریان واقعی به سمت سایت شما هدایت شده باشند. مخاطبان واقعی در واقع کسانی هستند که وقت زیادی را در صفحات وب سایت شما سپری می‌کنند، مطالب مختلف را می‌خوانند و در نهایت با سایتتان ارتباط برقرار می‌کنند.
درست است که افراد اغلب جستجوهای خود در قالب سه دسته‌ای که در ابتدا به آن اشاره کردیم، انجام می‌دهند اما دسته از کلمات کلیدی وجود دارند که مخصوص مخاطبان خاص هستند. اهمیت کلمات کلیدی که طول بیشتری دارند بسیار بالاتر است. در واقع افرادی که عبارت طولانی و تخصصی‌تری را در گوگل یا سایر موتورهای جستجو وارد می‌کنند کاربرانی هستند که می‌توانند تبدیل به مخاطبان خاص و مشتریان بالقوه شما شوند. منظور از کلمه کلیدی طولانی نوشتن یک جملهه نیست بلکه طول چنین عبارتی بین سه تا پنج کلمه است. ممکن است چنین عبارت‌هایی در ماه میلیون‌های بار جستجو نشوند اما کاربرانی که به دنبال کسب اطلاعات درباره کلید واژه‌های طولانی هستند، معمولا قصد خرید بیشتری دارند یا وقت بیشتری را برای کسب اطلاعات بیشتر در سایت شما می‌گذارنند.
به عنوان مثال ممکن است عبارت «تور هرمز» میلیون‌ها بار در یک ماه جستجو شود و تعداد نسبتا کمی از این میلیون‌ها جستجو به خرید تور منتهی شوند، اما اگر فردی عبارت «تور هرمز از شیراز» یا «تور هرمز پاییز ۹۸» را جستجو کند، نشان می‌دهد که قصد کسب اطلاعات جزئی‌تری دارد که ممکن است منجر به خرید یک تور یا گذراندن وقتش در یکی از سایت‌هایی که اطلاعات کاملی دارند را شود.

 


در بهترین حالت اگر فرد ماهری باشید که جادو و اهمیت کلمات کلیدی را دانسته و بداند که چطور از کلمات کلیدی برند سازی شده، کلمات کلیدی کوتاه و بلند به صورت ترکیبی در محتواهای مختلف استفاده کند، به سرعت می‌توانید پله‌های ترقی را طی کرده و جایی در صفحه اول نمایش نتایج جستجو برای خود داشته باشید.
بر اساس تحقیقات انجام شده ۷۰ درصد جستجوهای انجام شده در وب، برای کلمات کلیدی طولانی است. افرادی که کلمات کلیدی طولانی را جستجو می‌کنند نسبت به افرادی که به دنبال اطلاعات و اصطلاحات عمومی هستند، خریدهای بیشتری را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند. کلمات کلیدی طولانی کمتر رقابتی بوده و راحت‌تر رتبه شما را بهبود می‌بخشند. اگر می‌خواهید که مخاطبان و بازدیدکننده‌های جدید تبدیل به مشتری یا طرفدار پر و پا قرص شما شوند، از این کلمات هوشمندانه استفاده کنید و مطمئن شوید در میان اصطلاحات عمومی حتما چند کلمه کلیدی طولانی دارید.

 

 

 

صبر داشته باشید!


به یاد داشته باشید که رتبه بندی و قرار دادن سایت شما در فهرست توسط موتورهای جستجو مدتی زمان نیاز دارد و انتظار نداشته باشید که فورا در رتبه‌های بالا قرار بگیرید. اگر به سرعت و بر اساس اصول شروع به کار کنید، گوگل سریع‌تر می‌تواند سایت شما را اسکن و بررسی کند. تسلط بر هنر سئو ارگانیک و کمک به گوگل برای شناختن سایت شما و در نهایت نمایان شدن در نتایج جستجو یا همان SERP فرآیندی زمان بر است که نیاز به کار مداوم و طولانی مدت دارد. با این حال اگر به کار خود تعهد دارید، نتیجه صبر و تلاشتان را دریافت خواهید کرد. اهمیت کلمات کلیدی موضوعی است که نباید آن را فراموش کنید زیرا تمام چیزی که حول نتایج جستجو می‌چرخد همین کلمات کلیدی است.


هرگز ترفند این که خود را به جای مخاطب قرار دهید را فراموش نکنید. پیش از شروع به کار و زمانی که مشغول برنامه ریزی هستید، بهتر است لیستی از کلمات کلیدی مورد نظر خود را تهیه کرده و آن‌ها را بر اساس میزان اهمیت با کاغذهای رنگی روی دیواری بچسبانید یا در دفتر خود مشخص کنید. این کار به شما دورنمایی از چیزی که مد نظر دارید خواهد داد. می‌توانید کلید واژه‌های مشخص شده را در گوگل جستجو کنید و ببینید سایر رقبایتان چطور از آن‌ها استفاده کرده‌اند.
فکر کنید، برنامه ریزی داشته باشید و با تلاش، صبوری و کار مداوم به هدف خود برسید.
 

۵
از ۵
۹۰ مشارکت کننده