انتخاب کلید واژه یا همان کلمات کلیدی صحیح عنصر اصلی در تبدیل شدن به سایتهای برتر است. هر آنچه راجع به سئو گفته میشود حول انتخاب کلید واژه مناسب میچرخد. باید بدانید که اگر کلید واه خود را به درستی انتخاب کرده باشید و در عبارت یا پرسش مورد نظر مخاطب این کلمات وجود داشته باشد و سئوی محتوا و سایت خود را به خوبی رعایت کرده باشید، میتوانید امیدوار شوید که راه رسیدن با صفحه اول نتایج جستجو، کسب رتبه بالا و تبدیل شدن به سایت رتبه یک یا حداقل به سه سایت اول برای شما هموار خواهد بود. باید بدانید که رقابت بسیار شدیدی در انتخاب کلید واژه مناسب در بین سایتها وجود دارد.
در انتخاب کلید واژه مناسب عوامل مختلفی دخیل است اما اشتباهاتی در این میان وجود دارد که اگر به آنها توجه نکنید ممکن است باعث مرگ وب سایت شما و از بین رفتن همه تلاشی باشد که داشتهاید. در این مطلب از آموزش سئوی وبزی اشتباهات رایج در انتخاب کلید واژه را به شما خواهیم گفت، پس با ما همراه باشید.
۱. بر اساس غریزه خود عمل کنید!
به دنبال پیدا کردن و انتخاب کلید واژه مناسب هستید؟ بهتر است برای دانستن سلیقه مخاطبین و پیدا کردن کلماتی که بالاترین میزان جستجو را دارند زمان و وقت مشخصی را قرار دهید و این کلمات را طبقه بندی کنید. بدانید مردم بیشتر به دنبال جستجوی چه کلماتی هستند. اگر به خوبی از سلیقه مخاطبین خود باخبر هستید، میتوانید به غریزه خود برای انتخاب کلید واژه مناسب اطمینان کنید. حتی میتوانید که از ابزارهای آنلاین جستجو و انتخاب کلید واژه که به صورت رندوم و پیشنهادی کلمات مترادف را به شما میدهند استفاده کنید. گاهی خواندن یا مطالعه کتاب و گسترش دامنه کلمات خود میتوانید عبارتهای مختلف را جایگزین هم کنید. بهتر است از عبارتهای جذابی که در همان نگاه اول مخاطب را جذب میکند برای نوشتن محتوای متنی خود استفاده کنید. این عبارت باید شامل کلید واژه شما نیز باشد.
برای مثال فرض کنید کلید واژه شما «اشتباهات رایج تولید محتوا» باشد اگر در نظر دارید که محتوایی به عنوان «اشتباهات رایج تولید محتوا» بنویسید به جای استفاده از عنوانی که بسیار روتین بوده و در همه سایتهای مشابه پیدا میشودريال از چنین عنوانی میتوانید استفاده کنید :
«این اشتباهات رایج تولید محتوا را داشته باشید تا شکست بخورید»
۲. اهداف غیر واقعی راهی برای شکست!
حتی اگر شما فرد بسیار موفقی در زمینه طراحی داخلی در تهران باشید با انتخاب کلید واژه «طراحی داخلی» یا حتی «طراحی داخلی تهران» برای نوشتن مطلب در وبلاگ یا سایتی که دارید نمیتوانید انتظار داشته باشید که تبدیل به رتبه اول گوگل شود. برای رسیدن به رتبه یک با چنین عنوانی باید تقریبا با ۲۹۳ میلیون سایتی که از همین کلید واژه استفاده کردهاند، رقابت کنید. در عوض به جای استفاده از این کلید واژه کوتاه و پرطرفدار، از عبارتهای مشابه و کمی طولانیتر استفاده کنید. برای موفقیت و رسیدن به رتبههای بالا باید واقع بین باشید. بهتر است از کلید واژههایی استفاده کنید که کمتر استفاده شده اما هم معنی با کلید واژه موردنظرتان باشد. شاید برای رسیدن به رتبه بالا با کلید واژههای طولانی نیاز به صرف وقت بیشتری داشته باشید، اما با استفاده از چنین کلید واژههایی میتوانید شانس خود برای رسیدن به رتبههای بالاتر را افزایش دهید.
در حالت ایده آل کلید واژههای شما باید شامل کلمات کلیدی برندسازی شده و محبوب باشد و در بهترین حالت اگر بتوانید که ترکیبی از کلید واژههای برند سازی شده و عبارات طولانیتر را انتخاب کنید، شانس بهتری خواهید داشت.
انتخاب کلید واژههای محبوب و کوتاه میتوان در طول زمان بازدید کنندههای زیادی را به سمت سایت شما هدایت کند در حالی که استفاده از کلید واژههای مترادف و کمی طولانیتر میتواند رتبه بهتری به شما بدهد. انتخاب کلید واژههای مترادف و کمتر دیده شده باعث میشود که مخاطبانی به سمت سایت شما هدایت شوند که بالقوه میتوانند مشتریان شما باشند و در واقع انتخاب هوشمندانه کلید واژه میتواند صافی خوبی برای تعیین مخاطبان خاص شما باشد.
۳. اشباع محتوا از کلید واژه، مرگ محتوا
اگر قصد از بین رفتن ارزش محتوای خود را دارید، حتما آن را بیش از حد از کلید واژه پر کنید. به طور اتوماتیک در وبزی با بارگذاری محتوا، تکرار کلید واژه بررسی شده و اگر تعداد تکرار به نسبت تعداد کلمات کل محتوای متنی کم باشد، به شما تذکر خواهد داد.
برای درک اشتباه استفاده از کلید واژه و اشباع کردن محتوا از آن فرض کنید که کلید واژه شما « سرعت وب سایت» باشد و محتوا را به صورت زیر نوشته باشید:
افزایش سرعت وب سایت برای همه موضوع مهمی است. شما به روشهای مختلف میتوانید سرعت وب سایت خود را افزایش دهید. سرعت وب سایت بر موارد مختلفی تاثیر میگذارد. برای این که سرعت وب سایت خود را افزایش دهید باید کارهای زیر را انجام دهید...
کافی است دقت کنید که در چنین محتوایی در سه خط چهار مرتبه کلید واژه تکرار شده است که اصلا چیز خوبی نیست زیرا باعث میشود مخاطب از خواندن این مطلب خسته شده و انشای نامناسب محتوای شما به سرعت او را دلزده کند.
استفاده از کلید واژه در عنوان، زیر عنوانها و تکرار بسیار زیاد آن در محتوا باعث میشود که مخاطب به سرعت سایت شما را ترک کرده و بونس ریت بالایی داشته باشید. همیشه دقت داشته باشید که کیفیت بسیار از کمیت مهمتر است. استفاده بیش از حد از کلید واژه در محتوا به اصلاح «اشباع کلید واژه» گفته میشود. گوگل به سرعت خودکار سایتهایی که دارای چنین محتوای اشباع شدهای هستند را پنالتی خواهد کرد. همیشه به یاد داشته باشید که به گونهای متن خود را نوشته که در حال صحبت کردن با دوست خود هستید و مخاطبان جلوی شما نشستهاند. دقیقا از انشایی استفاده کنید که دوست دارید خودتان بخوانید. خودتان را جای مخاطب بگذارید و صادقانه نوشتهها و اشتباهاتتان را نقد کنید. طوری بنویسید که به دل خودتان هم بنشیند و نوشتهتان را دوست داشته باشید.
بهتر است به روشی از کلید واژه استفاده کنید که کاملا طبیعی بوده و مخاطب اصلا نتواند آن را در متن شما تشخیص دهد. اینها همه هنر نویسنده شما خواهد بود.
۴. انتخاب دامنه نامناسب و اسپمی
این که از کلید واژهها در نام دامنه خود استفاده کنید میتواند نکته بسیار خوبی باشد اما دقت داشته باشید که اگر به صورت نامناسب نام دامنه خود را کنید، گوگل به سرعت شما را حذف خواهد کرد. برای مثال تصور کنید سایتی در زمینه اجاره آپارتمان ارزان داشته باشید و نام سایت خود را « www.cheapapartmentsforrent.com» یا مثلا سایتی درباره تصفیه کننده هوا داشته باشید و اسم سایت خود را «www.besthairremovatechniques.org.» انتخاب کرده باشید که نه تنها نکته منفی است بلکه گوگل هم شما را از رده خارج خواهد کرد. در زمان انتخاب دامنه سایت دقت داشته باشید که پایان سایت شما با .name یا .info نباشد. موتورهای جستجو چنین سایتهایی را به عنوان اسپم یا همان هرزنامه شناسایی کرده و شما را پنالتی خواهند کرد.
۵. فراموش کردن جغرافیای سایت
در زمان نمایش نتایج جستجو، موتورهای جستجو مکان قرارگیری سایت را نیز بررسی میکنند. اگر یک کسب و کار محلی دارید میتوانید شانس خود را با وارد کردن اطلاعات جغرافیایی محل قرار گیری کسب و کارتان در ردههای بالاتر افزایش دهید. برای چنین کاری بهتر است از کلید واژههایی انتخاب کنید که به نوعی به محل جغرافیایی شما ربط داشته باشد. به این که شهر یا کشور شما چطور معرفی میشود فکر کرده و کلید واژهها را به صورت هوشمندانه و محلی انتخاب کنید. برای مثال اگر طراح داخلی در تهران هستید، میتوانید به جای انتخاب کلید واژهای مانند «طراح داخلی در تهران» محتوایی با کلید واژهای شبیه به «طراحی داخلی در تهران پارس » یا « طراحی داخلی تهران قدیم» بنویسید. حتما مطمئن شوید که اطلاعات محل کسب و کار خود را در اکانت گوگل مپ وارد کرده و حتما اطلاعات تماس و آدرس خود را در بالا یا پایین سایت قرار دهید. هر چه بیشتر در دنیای اینترنت و سایتهای دیگر حضور داشته باشید، شانس شما برای تبدیل شدن به رتبه یک بالاتر خواهد بود.
بومی سازی مطالب و تخصیص دادن آنها به جغرافیای محل زندگی خود میتواند نکته مثبتی در تولید محتوا باشد. برای مثال اگر قصد تولید محتوای متنی دارید که در واقعه ترجمهای از یک نمونه انگلیسی است، نویسنده شما باید بتواند کلید واژهای برای این مطلب انتخاب کند که به کسب و کار شما مربوط بوده و کل متن بومی سازی شود، زیرا اغلب مثالهایی که در نمونههای انگلیسی دیده میشود برای محتوای فارسی کاربردی ندارد.
۶. جذب کلیکهای اشتباه
در زمان انتخاب کلید واژه مناسب دقت باشید که به هدف جستجو فکر کنید. اگر استراتژی سئوی شما بسیار بزرگ است و نیاز به جذب کلیکهای بالا و بازدید زیاد از سایت دارید، بهتر است به جای استفاده از کلید واژههای معمولی که بسیار پر استفاده هستند، از کلید واژههایی استفاده کنید که بیشتر تخصصی بوده و مربوط به کسب و کار و محتوایی باشد که تولید میکنید. اگر در انتخاب کلید واژه مناسب و مرتبط دقت نداشته باشید مخاطبانی که به دنبال دریافت اطلاعات در زمینه خاصی هستند وارد سایت شما شده و به محض این که ببیند مطالب متناسب با خواسته آنها نیست سایت را ترک خواهند کرد که این منجر به افزایش بونس ریت یا نرخ گزافه گویی خواهد شد و همانطور که میدانید نرخ بالای بونس ریت، باعث پنالتی شدن سایت شما خواهد شد و تاثیر منفی بسیار زیادی در کاهش رتبه و فراموش شدن سایت شما دارد.
برای مثال تصور کنید که شما وبلاگی در زمینه فشن و عکاسی دارید، اگر غالب محتوای شما با عناوینی مانند «آخرین مدل کفش» باشد و مخاطبی که قصد خرید کفش را دارد وارد وب سایت شما شود بلافاصله سایت را ترک خواهد کرد زیرا متوجه خواهد شد که اصلا ربط به قصد و هدف جستجویش ندارد. با استفاده از کلید واژههای این چنینی و زیاد شدن بونس ریت به تدریج سایت شما پنالتی خواهد شد. به جای استفاده از کلید واژه گفته شده میتوانید از عبارتهای کمی طولانی اما هم معنی مانند «نقدی بر آخرین مدل کفش» استفاده کنید.
۷. گیر افتادن در دام کلمات مشابه و اضافی!
دقت داشته باشید که انتخاب کلید واژه مناسب یک فرآیند پویا است که نیاز دارد هر روز و هر ماه آن را بررسی و به روز رسانی کنید. تصور کنید که شما در انتخاب کلید واژه مناسب موفق بوده و سئو را رعایت کردهاید و به سرعت در حال پیشرفت هستید. ماهها گذشته و برنامه تبلیغاتی خود را همسو با اهدافتان جلو میبرید، اما به محض این که فرآیند به روز رسانی کلمات کلیدی را فراموش کنید، دوره پسرفت و افول شما نزدیک خواهد شد. محبوبیت کلمات کلیدی با گذشت زمان مدام دچار تغییر خواهد شد. برای کنترل این تغییرات و ماندن در رتبههای بالا و صفحه اول نمایش نتایج جستجو باید دادههای خود را چند بار در سال بررسی کنید و دوباره و دوباره درباره انتخاب کلید واژه مناسب تحقیق کنید. با انجام این تحقیق ممکن است نیاز باشد کلمات کلیدی را تغییر داده و گاهی محتوا را بر اساس نیاز مخاطبان بازنویسی کنید.
میتوانید با استفاده از گوگل آنالیزتیک (Google Analytics) و موتور جستجوی گوگل کلمات کلیدی را که ترافیکی برای شما ندارند حذف کرده و آن را با مترادفهای پر طرفدار جایگزین کنید. علاوه بر این از گوگل ترندز (Google Trends) برای پیدا کردن و شناسایی کلید واژههای جدید و محبوب استفاده کرده و موارد جدید را به لیست خود اضافه کنید.
کلام آخر
با توجه به آن چه در این لیست به آن اشاره کردیم، بهتر است نگاهی به لیست کلید واژههای خود بیاندازید و هر تغییری که نیاز است انجام دهید. بعد از تنظیم دقیق لیست کلید واژهها برای استفاده صحیح و اصولی از آنها آماده شوید. انتخاب کلید واژه مناسب تاثیر بسیار زیادی در بازاریابی آنلاین شما دارد. همه آنچه درباره سئو گفتیم حول انتخاب کلید واژه و تولید محتوای اصولی خواهد چرخید. در واقع انتخاب کلید واژه مناسب سرنخ اصلی در تولید محتوا خواهد بود زیرا با مشخص شدن آن شما میدانید که باید چه کاری انجام دهید.
انتخاب کلید واژه اصلیترین کار در سئو است، بنابراین پیش از هر چیز باید لیستی از آنها تهیه کرده و به مرور زمان با شناخته شدن سایت خود این کلید واژهها را تخصصیتر کرده و آنها را مطابق با سلیقه مشتری یا مخاطبان خود تغییر دهید.