در این مقاله می‌خوانید:


نکاتی درباره سئو برای مبتدیان

پیش از این در سایر مقالات راهنمای سئو سعی کردیم شما را با دانش ابتدایی مربوط به موتورهای جستجو، نحوه کار سئو و اهمیت آن آشنا کرده باشیم. شاید سئو برای شما نامی ناآشنا باشد اما کمکی که به شما خواهد کرد فراتر از حد تصور است. سئو به شما کمک می‌کند دیده شوید و مخاطبان و مشتریان مد نظر خود را جذب کنید. اگر دانش خود را در این زمینه به کمک مقالات ما افزایش دهید می‌توانیم تضمین کنیم که کسب و کار یا وب سایتی که قصد راه اندازی آن را دارید به صفحه اول نمایش نتایج جستجو یا همان SERP راه پیدا خواهد کرد و به مرور زمان و با تلاش و کوشش به سه سایت اول گوگل در زمینه کاری خود برسید. در این مقاله از وبلاگ وبزی ترفندهای ساده‌ای از سئو برای مبتدیان و کسانی که به تازگی قصد آشنایی با این موضوع را دارند خواهیم گفت. شاید این ترفندها در ابتدا بسیار ساده به نظر برسند اما در واقع تاثیری شگفت انگیز روی کسب و کارتان خواهد داشت. این ترفندها به منزله پیچ و مهره ابتدایی سئو و ابزاری هستند که برای موفقیت باید آن‌ها را بشناسید. پس آستین‌ها را بالا زده و یک کاغذ و خودکار آماده کنید و نکات زیر را در جایی یادداشت کنید که مرتب ببینید.

 

 

 

اهمیت انتخاب هوشمندانه کلیدواژه

 

کلمات کلیدی عباراتی هستند که افراد در موتورهای جستجو مانند گوگل آن‌ها را جستجو می‌کنند و به دنبال یافتن اطلاعات مورد نظرشان هستند. کلمات کلیدی مربوط به کسب و کار خود بشناسید و از آن‌ها در پست‌های وب سایت، مقالات وبلاگ، پست‌های شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید. اگر زمینه کسب و کار شما بسیار رقابتی است، مانند فروشگاه‌های اینترنتی پوشاک، بهتر است از کلمات کلیدی استفاده کنید که خاص بوده و رقبای شما کمتر از آن استفاده کرده‌اند، اما مشتریان و مخاطبان به دنبال آن هستند. این کلمات کلیدی می‌توانند شما را به صدر لیست جستجو برسانند.

 

کلمات کلیدی یا همان کلید واژه عبارت‌هایی بین یک تا پنج کلمه هستند. بهتر است در وب سایت خود از ترکیب کلید واژه‌های بلند و کوتاه یا مترادف استفاده کنید.

 

کلید واژه‌هایی که عبارتی بیش از دو کلمه دارند، به عنوان کلید وا‌‌‌ژه طولانی شناخته می‌شوند. برای مثال اگر وب سایت شما در زمینه برگزاری کلاس‌های ورزشی مانند یوگا است، استفاده از کلید واژه‌ای مانند « یوگا برای زنان باردار» نسبت به « کلاس یوگا» کمتر رقابتی بوده و شانس شما را برای دیده شدن توسط فرد مورد نظر افزایش می‌دهد.

 

 

 

یک دامنه بهینه شده را در نظر بگیرید!

 

URL یا نام دامنه شما اولین چیزی است که موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان در وب سایت شما مشاهده می‌کنند. در بهترین حالت شما می‌خواهید URL یا نام وب سایت تان، شامل نام تجاری بوده و قبلا کسی از آن استفاده نکرده باشد. ممکن است بخواهید از اصلی‌ترین کلید واژه خود در نام وب سایت نیز استفاده کنید. برای مثال اگر وب سایت فروشگاهی برای سفارش آنلاین گل و گیاه دارید و نام آن فروشگاه گل سارا است، اگر ادرس اینترنتی شما به صورت زیر باشد مناسب خواهد بود :

 

www.saraflowers.com

 

با انتخاب چنین نامی هم کسب و کار خود را معرفی کرده‌اید و هم به مخاطب نشان می‌دهید که گل‌های تازه می‌تواند از فروشگاه شما خریداری کند. دقت داشته باشید می‌توانید از اصطلاح یا عبارت‌های کوتاه و دلنشین نیز استفاده کنید. برای مثال نام وب سایت ما webzi  یا همان وبزی بوده و آدرس URL ما در گوگل به صورت زیر است :

 

www.webzi.ir

 

با همین یک کلمه ما به مخاطب  موتورهای جستجو نشان داده‌ایم که کسب و کار ما در زمینه طراحی وب سایت و سئو است.

 

 

 

عناوین و توضیحات مناسب را انتخاب کنید!

 

یک عنوان و توضیح مناسب و منحصر بفرد برای هر صفحه از وب سایت خود داشته باشید. به عنوان و تگ های متا نیز دقت داشته باشید. این متون کوتاه در مورد هر صفحه از وب سایت شما است. در واقع متا، توضیح یک خطی است که در زیر آدرس وب سایت و در صفحه نمایش نتایج جستجو به مخاطب نشان داده می‌شود و فرد با خواندن همین یک خط تصمیم می‌گیرد به سایت شما سر بزند یا خیر. دقت داشته باشید که متای شما باید شامل کلیدواژه مورد نظر نیز باشد. زمانی که متای صفحه به درستی نوشته شده باشد، موتورهای جستجو در زمان نمایه سازی و اسکن وب سایت شما آن را بررسی کرده و بر اساس کلید واژه مورد استفاده شده آن را طبقه بندی می‌کنند.

 

بهتر است از کلید واژه مورد نظر خود در عنوان مطلب نیز استفاده کنید. عناوین و توضیحات فقط به موتورهای جستجو برای طبقه بندی کمک نمی‌کنند. بهتر است برای جذب مخاطب و افزایش تعداد کلیک‌های مخاطبین توضیحی که از هر صفحه می‌نویسید در واقع خلاصه‌ای از مطلب نوشته شده باشد. توجه به این نکته باعث افزایش ترافیک و هدایت کاربران به سمت سایت شما خواهد شد.

 

 

 

طراحی وب سایت متناسب با دستگاه تلفن همراه!

 

بهتر است بدانید که بیش از نیمی از جستجوهای انجام شده در گوگل امروزه با استفاده از تلفن همراه صورت می‌گیرد. زمانی که مخاطب با تلفن همراه خود به جستجو در گوگل می‌پردازد، گوگل نمایش سایتی را در اولویت قرار می‌دهد که با صفحه نمایش تلفن همراه سازگار باشد.

 

ساخت و طراحی یک وب سایت بهینه سازی شده با تلفن همراه یکی از سریع‌ترین و آسان‌ترین راه‌ها برای بهبود رتبه در جستجوهای مربوطه است.

 

یکی از بهترین مزایایی که استفاده از قالب‌های وبزی برای طراحی وب سایت دارد این است که دیگر نیازی به استخدام برنامه نویس برای طراحی سایت متناسب با صفحه نمایش تلفن همراه یا تبلت ندارید و این امکان به صورت خودکار در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

 

 

 

نقشه سایت خود را تعریف کنید!

 

موتورهای جستجو با استفاده از لینک سازی و پیوندهای مربوطه وب سایت‌های جدید را اینترنت کشف و اسکن می‌کنند. وقتی قصد دارید سایتی کاملا جدید راه اندازی کنید، ممکن است مدت زمانی طول بکشد که گوگل سایت شما را اسکن کند. بهتر است دست روی دست نگذارید و منتظر شناخته شدن از طرف موتورهای جستجو نباشید. خودتان هم باید اقدامی کنید. اولین قدم این است که نام دامنه خود را با استفاده از کنسول جستجوی گوگل تایید کرده و سایت را برای آن تعریف کنید. استرس نداشته باشید، شناخته شدن توسط موتورهای جستجو و راه یافتن به صفحه نمایش نتایج جستجو یک ماراتن است و در طول یک شب و با سحر و جادو هر چقدر هم که هزینه کنید نمی‌توانید به آن برسید. بعد از تعریف نام دامنه با استفاده از کنسول گوگل، نقشه سایت خود را که در واقع تشریح صفحات سایت تان است مستقیما به موتورهای جستجو ارسال کنید تا فورا ان را اسکن، بررسی و ایندکس کنند. استفاده از یک هاست باکیفیت و قدرتمند مانند وبزی برای ساخت سایت  به شما کمک می‌کنند خیلی سریع‌تر توسط موتورهای جستجو شناخته شوید.

 

 

 

از جغرافیای مکانی خود استفاده کنید!

 

زمانی که موتورهای جستجو تصمیم می‌گیرند که سایتی را در صفحه نمایش نتایج جستجو یا همان SERP نشان دهند، به جغرافیای مکانی سایت توجه خاصی دارند. آن‌ها به مکان که شخص جستجو را در آن جا انجام می‌دهد نگاه کرده و سعی می‌کنند پاسخ مربوط به کلمات کلید مورد نظر فرد را در همان جغرافیایی که قرار دارد به او نشان دهند. به عنوان یک پیشنهاد اگر کسب و کار شما در محل خاصی قرار دارد شاید به جای رقابت در سطح ملی و کشوری کافی است در محدوده جغرافیایی خود شناخته شده و مشتریان مورد نظرتان را جذب کنید.

 

برای مثال اگر شما عبارت «سفارش اینترنتی فست فود» را در گوگل جستجو کنید، بر اساس موقعیت جغرافیایی نزدیک‌ترین فست فودها به شما را نشان می‌دهد و اگر برای مثال شما در شیراز باشید، احتمال خیلی کمی وجود دارد که با جستجوی این عبارت فست فودی در کشور دیگر مانند آمریکا یا حتی تهران را به شما نشان دهد.

 

بنابراین اگر صاحب یک کسب و کار محلی هستید، بسیار اهمیت دارد که وب سایت و جزئیات کسب و کار خود را در وب سایت‌های محبوب مانند google+، بانک مشاغل محلی و گوگل مپ تعریف کنید. اطلاعات تماس و محل قرار گیری خود را روی نقشه گوگل حتما مشخص کنید. از آنجایی که وب سایت‌های گفته شده ترافیک زیادی دریافت می‌کنند، به راحتی شما را در فهرست بندی آنلاین مربوط به کسب و کارتان قرار داده و شما را به مشتریان جدید معرفی کنند. با معرفی سایت خود در این سایت‌های میزبان شانس دیده شدن تان چند برابر افزایش خواهد یافت.

تعریف محل جغرافیایی برای مشاغلی که در زمینه فست و فود یا سفارش غذا هستند یا به صورت آنلاین در محدوده یک شهر یا استان سفارش قبول می‌کنند می‌تواند مانند سکوی پرش به صدر صفحه نمایش نتایج جستجو باشد. باز هم به عنوان ترفندی اگر صاحب کسب و کاری مربوط به فست فود هستید بهترین راه برای افزایش مشتری و فروش، استفاده از اپلیکیشن و سایت‌های واسطه مانند اسنپ فود یا ریحون است. کسب و کار خود را در این اپلیکیشن‌ها معرفی کرده و نتیجه افزایش فروش را خودتان شاهد باشید. 

 

 

 

 اهمیت نظرات و پیوندها را جدی بگیرید!

 

بعد از این که کسب و کار خود را در لیست‌های آنلاین و سایت‌های پر بازدید معرفی کردید، سعی کنید مشتریان خود را بررسی کرده و بهتر با سلیقه آن‌ها آشنا شوید. به دنبال سایر کسب و کارهای مشابه با خود باشید، سرسخت‌ترین رقیب شما می‌تواند بهترین راهنما برای موفقیت تان باشد. به دنبال وب سایت‌هایی باشید که بتوانند به سایت شما پیوند بخورند و به عنوان لینک اینترنال یا اکسترنال از صفحات وب سایت شما استفاده کنند. می‌توانید با روزنامه‌های محلی یا اتاق بازرگانی مربوط به کسب و کار خود تماس بگیرید و بررسی کنید که آیا می‌توانند وب سایت شما در صفحه خود معرفی کنند یا خیر.

 

دقت داشته باشید که موتورهای جستجو برای تعیین اعتبار و اهمیت وب سایت شما از بک لینک ها استفاده می‌کنند. این لینک ها مانند کانال‌های زیر زمینی هستند که وب سایت‌ها مختلف را به هم مرتبط می‌کنند. پس هر چه تعداد پیوندها و این کانال‌ها بیشتر باشد از نظر موتورهای جستجو اعتبار بیشتری داشته و سریع‌تر شناخته می‌شوید.

 

اگر می‌خواهید رتبه بندی وب سایت شما بهبود یابد، باید به صورت مداوم و بدون خستگی محتوای جذاب و با کیفیت تولید کنید. محتوای تولید شده به کاربران و موتورهای جستجو می‌گویند که وب سایت شما درباره چه چیزی است. زمانی که یک محتوای جدید تولید می‌کنید، به موتورهای جستجو این پیغام ارسال می‌شود که وب سایت شما فعال است. شاید ساده‌ترین و بهترین راه تولید محتوا، وبلاگ نویسی باشد. در پست‌های خود از کلمات کلیدی استفاده کنید و نوشته‌های بنویسید که به نگرانی‌ها و نیازهای مشتریان و مخاطبان پاسخ دهد.

 

وبلاگ نویسی راهی عالی برای نشان دادن تخصص شما و ایجاد اعتبار در زمینه کسب و کارتان است.

 

 

 

 در شبکه های اجتماعی فعال باشید

 

امروزه محبوبیت رسانه‌های اجتماعی و تاثیر آن بر مخاطبین و مشتریان بر کسی پوشیده نیست و کسی نمی‌تواند قدرت رسانه را انکار کند. بهتر است یک صفحه فعال با محتوای جذاب در رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک و توییتر داشته باشید تا نظر مشتریان را به کسب و کار خود جلب کنید. یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید از قدرت رسانه برای افزایش مخاطب، مشتری و جذب ترافیک به سمت وب سایت خود استفاده کنید این است که از صفحات پربازدید که در زمینه کسب و کار شما فعالیت دارند بخواهید که شما را معرفی کنند. از قدرت اینفلوئنسرهایی که در زمینه مرتبط با شما فعال هستند نیز کمک بخواهید. اکثر کارشناسان سئو عقیده دارند که اگر وب سایت با یک حساب کاربری فعال در یکی از شبکه اجتماعی مرتبط باشد، می‌تواند رتبه خود را خیلی سریع‌تر بهبود ببخشد. بنابراین هرچه سریع‌تر پروفایل و صفحه‌ای برای کسب و کار خود بسازید و آن را به وب سایت تان پیوند دهید. اجازه دهید مشتریان با شما ارتباط داشته باشند و بتوانند برای بهبود کارتان نظرات خود را با شما اشتراک بگذارند.

 

 

 

مبتدی اما حرفه‌ای

 

شاید نکات گفته شده بسیار ساده باشد اما رعایت همه این موارد می‌تواند باعث شود که کسب و کار شما به موفقیت فوق العاده‌ای برسد. سئو نبض تپنده وب سایت شما است و عوامل زیادی در آن تاثیر دارد بنابراین برای موفقیت کسب و کار آنلاین خود اصول سئو را یاد بگیرید. مهم نیست که در این راه مبتدی هستید یا نه، هرکس زمانی از جایی شروع کرده است و ما برای شما اصول این راه را خواهیم گفت. استفاده از یک میزبان خوب برای ساخت وب سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که هر گونه سوالی در زمینه سئو داشته باشید می‌توانید با کارشناسان وبزی تماس گرفته و از ما راهنمایی بخواهید.

 

۵
از ۵
۱۴ مشارکت کننده