بارها در مقالات وبزی از اهمیت وبلاگ نویسی و تاثیری که در سئو دارد با شما صحبت کردهایم. وبلاگ نویسی شاید در ابتدای راه بسیار ساده به نظر برسد اما تاثیری که در سئوی شما دارد بسیار چشمگیر است. در واقع اگر واقعا به سئوی سایت خود اهمیت میدهید باید وبلاگ نویسی و تولید محتوای متنی و تصویری را در اولویت کارهایتان قرار دهید. بعد از مشخص شدن بازار هدف و مخاطبان وقت آن رسیده که بر اساس کلید واژههایی که در نظر گرفتهاید شروع به تولید محتوا کنید.
اگر وب سایت شما را مانند ویترین فروشگاهی در نظر بگیریم، ظاهر وب سایت و بدنه اصلی آن بدون در نظر گرفتن وبلاگ همان ویتریت فروشگاه هستند که مشتری را در نگاه اول جذب میکنند، اما اگر مغازه شما فقط ویترین زیبایی داشته باشد و با وارد شدن مشتری به مغازه هیچ چیز خوبی برای ارائه وجود نداشته باشد، مشتری سریعا مغازه شما را ترک خواهد کرد، این دقیقا چیزی است که در دنیای اینترنت و وب سایتها بونس ریت یا بازدید منفی به حساب میآید و به شدت روی سئوی شما تاثیر منفی دارد. اما برای این که مشتری یا مخاطب را در جادوی محصولات خود غرق کنید به گونهای که ساعتها بگذرد و گذر زمان برای مشتری حس نشود، برای شما امتیاز مثبتی به حساب میآید. در دنیای اینترنت و سئو، وبلاگ نویسی و وجود مطالب مناسب و کاربردی که مربوط به زمینه کسب و کار یا محصولاتتان است همان سحر و جادوی ساعتها ماندن در وب سایت را انجام خواهد داد.
در این مقاله از وبلاگ وبزی، ما به بررسی اهمیت و نحوه انجام این سحر و جادو پرداختهایم و برای شما توضیح خواهیم داد که اصلا چرا بحث وبلاگ نویسی در سئو آنقدر موضوع مهمی است و چطور از این سحر و جادو برای افزایش رتبه در گوگل استفاده کنید.
اهمیت وبلاگ نویسی
زمانی که موتورهای جستجو مانند گوگل در حال رتبه بندی وب سایتها برای نمایش در صفحه نمایش نتایج جستجو یا همان SERP هستند، بیشتر تمایل دارند سایتهایی را در رتبه بالاتر و بهتر قرار دهند که محتوای متناسب با کلمات کلیدی مخاطب داشته و مرتبا به روز میشوند. وجود وبلاگ در سایت به شما کمک میکند تا این نیاز به راحتی برآورده شود. فرض کنید به شما حق امتیاز انتشار مجلهای را دادهاند که هر طور بخواهید میتوانید از آن استفاده کنید. این بستگی به شما دارد که قصد داشته باشید روزانه، هفتگی یا ماهانه در وبلاگ خود مطالب جدیدی قرار دهید. هرچه در بخش وبلاگ فعالتر باشید و مطالبی مرتبط با نیاز حرفه خود و مخاطب در آن قرار دهید رتبه بهتری خواهید داشت.
وبلاگها محل بسیار مناسبی برای استفاده از کلمات کلیدی هستند که از قبل لیست آنها را آماده کردهاید. شاید در لیست خود کلمات کلیدی داشته باشید که استفاده از آنها در صفحه اول یا سایر صفحات سخت باشد اما به راحتی میتوانید در وبلاگ مطلب کامل و مناسبی از این کلید واژه قرار دهید و با پیوند دادن این صفحه با سایر صفحات اصلی ترافیک بیشتری را به سمت وب سایت خود هدایت کنید.
چطور شروع کنیم؟
وبلاگها در واقع مجلات آنلاینی هستند که حق انتشار مطالب یا چیدمان آن به عهده شما خواهد بود. بهتر است برای وبلاگ نویسی اگر دانش کافی ندارید، از تولید کنندههای محتوا کمک بخواهید تا در زمینه تولید محتوای متنی و تصویری کار را به دست بگیرند. اما برای شروع وبلاگ نویسی در این قسمت به شما سه نکته اساسی را خواهیم گفت.
۱. بررسی سایر وبلاگها
بهتر است قبل از اضافه کردن بخش وبلاگ، سری به سایتهای رقیب بزنید و ببینید آنها چطور از قدرت وبلاگ برای هدایت مشتری به سمت مورد نظر استفاده میکنند. در مرحله اول شما باید ذاتا فردی جستجوگر باشید و بدانید به دنبال چه کلمات کلیدی هستید. عبارت کلیدی مورد نظر خود را به همراه کلمه «وبلاگ» در گوگل بزنید و وارد اولین سایت شوید. برای مثال اگر شما یک وب سایت فروشگاهی دارید، میتوانید کلمهای مانند «آباژور رنگی» را با کلمه وبلاگ وارد کنید. در ایران اولین سایت فروشگاهی آنلاین که در کلیه زمینهها فعال است، سایت دیجی کالا بوده که وبلاگی بسیار مناسب با مطالب و نقشه محتوای از پیش تعیین شده با هدف هدایت مشتری از طریق خواندن مطالب به سمت خرید کالا، دارد.
اگر قصد راه اندازی سایتی مشابه دیجی کالا دارید، بهتر است بزرگترین و قویترین رقیب خود را شناخته و از او الگو بگیرید. دقت داشته باشید، الگو برداری با تکرار عینا مطالب و کپی برداری بسیار متفاوت است. سعی کنید خلاقیت مخصوص به خود را داشته باشید.
در ادامه اگر کلمه گفته شده را در گوگل بزنید و وارد وبلاگ دیجی کالا شوید، ممکن است با مطالبی مانند راهنمای ست کردن آباژور رنگی با سایر وسایل خانه، یا اهمیت وجود آباژور رنگی در خانه یا تاثیر وجود آباژور رنگی و غلبه بر ترس در شب ببینید که همه و همه مخاطب را به ماندن و گشت زدن بیشتر در سایر مطالب مرتبط با عبارت کلیدی مورد نظرش ترغیب میکند و زمانی مخاطب به خودش میآید که ساعتها وقت خود را صرف خواندن مطالب با ارزشی کرده و حالا به راحتی یک کلیک بیش از پیش احساس نیاز به خرید آباژور دارد و در نهایت یک مشتری بالقوه که شاید در خرید دو دل بود، اکنون یک مشتری بالفعل شده که در صفحه پرداخت هزینه کالا به سر میبرد.
نه تنها میتوانید به وب سایتهای رقیب سر بزنید، بلکه بهتر است سری هم به صفحات رقبای خود در سایر شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام بزنید. در این صفحات بررسی کنید کدام پستها بیشترین کامنت و لایک را دارند و بر اساس آن لیستی از کلمات کلیدی بنویسید. میتوانید کامنتها و نظرات مشتریان و مخاطبان را بخوانید و از آنها ایده بگیرید.
در اینستاگرام چیزی که اهمیت بسیار زیادی دارد، تولید محتوای تصویری و ویدیویی جذاب، یکتا، خلاقانه و منحصر به فرد است و با وجود تکنولوژیهای بسیار زیادی که امروزه در دسترس است، برای رسیدن به بیشترین مخاطب در صفحات اجتماعی کار سختی پیش رو خواهید داشت که هرگز نباید نا امید شوید.
۲. اهداف و موضوعات معین
پیش از هر چیز باید هدف وبلاگ خود را مشخص کنید. از خودتان بپرسید اصلا برای چه میخواهید یک وبلاگ داشته باشید و پاسخهای خود را از نظر تبلیغات محصولات و خدمات، تخصصهای مورد نظر یا ارتباط بهتر با مخاطب روی کاغذ بیاورید. تعیین هدف بیش از هر چیز به خود شما کمک میکند که تصمیم بگیرید چه موضوعاتی را در وبلاگ خود قرار دهید که بیشترین بازده را داشته باشد.
نیازی نیست در همان ابتدای کاری خیلی حرفهای و پر قدرت وارد میدان شوید. بهتر است با تولید محتوای متنی که اساس کلیه وبلاگها است شروع کنید و روزانه مطالب مفید و کاربردی که مخاطب را به استفاده از خدمات و محصولات شما ترغیب میکند در آن قرار دهید. دقت داشته باشید که تولید محتوای متنی شاید در ابتدا کار بسیار سادهای باشد اما این تنها ظاهر فریبنده موضوع است.
یک محتوای متنی خوب که بدون غلط املایی و نگارشی بوده و بر اساس اصول سئو نوشته شده باشد و به نیاز مخاطب پاسخ دهد دقیقا چیزی است که به آن نیاز دارید.
برای مثال کافی است سری به بخش وبلاگ وبزی بزنید، روند شروع مطالب را دنبال کنید و ببینید که چطور در طی زمان مطالب تخصصیتر شده و به نیاز مخاطب برای راه اندازی وب سایت پاسخ داده و مخاطب را به استفاده از ابزار رایگان سایت ساز وبزی ترغیب میکند.
مبنای هدف خود را بر اساس لیست کلمات کلیدی که از قبل تهیه کردهاید، قرار دهید. سعی کنید از کلمه کلیدی در عنوان پستهای وبلاگ استفاده کرده و بدانید که چه عنوانی بنویسید که در همان نگاه اول مخاطب را به خود جذب کند. ممکن است بخواهید موضوعاتی را انتخاب کنید که بزرگترین کلید واژههای شما را در بر داشته باشند، سعی کنید اگر کلید واژه خیلی طولانی است از مترادفها در عبارت استفاده کرده و بعد از آن مترادف عبارت مورد نظر را برای گوگل تعریف کنید.
یکی دیگر از استراتژیهای مهم در وبلاگ نویسی این است که در مخاطب احساس نیاز ایجاد کنید. خود را به جای مشتری و مخاطب قرار دهید و در جای او از خودتان سوال بپرسید. مطالبی که با عنوان « چطور میتوانم...» شروع میشود به شدت بازدید خواهند داشت. به خصوص اگر بتوانید محتوای تصویری و ویدیویی با چنین عنوانهایی در صفحات اجتماعی مانند اینستاگرام قرار دهید و به خوبی آن را تبلیغ و معرفی کنید، بازدید بسیار بالایی را دریافت خواهید کرد.
سعی کنید موضوعاتی را در وبلاگ خود قرار دهید که به نیاز مخاطب پاسخ دهند. مخاطبان عاشق یادگیری چیزهای جدید و ساده هستند. علاوه بر این به موقعیت مکانی و فصلی خود نیز دقت داشته باشید زیرا به راحتی میتوانید مطالبی متناسب با فصل در وبلاگ خود قرار داده و اولین نفر باشید.
مثلا، اگر وب سایتی در زمینه فروش لوازم التحریر دارید، میتوانید از نیمههای مرداد محصولات خود را برای بازگشایی مدارس آماده کرده و در وبلاگ خود موضوعی با این مطلب بنویسید « چطور میتوان شادی را به مدرسه ببرم؟» یا «چطور میتوانید سال تحصیلی خوبی را شروع کنید؟» یا این مورد « چطور میتوانم با ۲۰ هزار تومان بهترین وسایل را بخرم ؟»
۳. برنامه تولید محتوا داشته باشید!
بهتر است یک تقویم تولید محتوا داشته باشید. در این تقویم لیستی از مباحث، طرحها، تعداد و تاریح انتشار مطالب مختلف را بنویسید. به یاد داشته باشید که همه پستها نیازی به داشتن یک عالمه کلمه ندارند. ممکن است پست شما یک ویدیو یا عکس باشد که در همان نگاه اول نیاز مخاطب را برطرف کند. در دنیای شلوغ امروزی که اغلب کسی حوصله خواندن محتوای ۵ هزار کلمهای را ندارد، تبدیل کردن آن به یک ویدیو یا پادکست که فرد بتواند در فاصله رفتن به محل کار یا در مترو آن را ببیند و گوش بدهد اهمیت بسیار زیادی دارد. ایجاد تفاوت در سبکهای پستی میتواند به جذابیت وبلاگ شما اضافه کند.
انجام این سه کار قبل از شروع برای شما سه فایده اصلی دارد :.
- برنامه تولید محتوا برای به روز رسانی مرتب وبلاگ مشخص خواهد شد.
- دیگر نیازی ندارید برای شروع هر مطلب زمان زیادی را صرف کنید.
- به صورت مرتب و متمرکز حوزه مطالب شما مشخص خواهد شد و به صورت متمرکز عمل خواهید کرد.
بهترین نکات برای وبلاگ نویسی
تا به اینجا درباره اهمیت وبلاگ نویسی و این که اصلا چرا باید بخش وبلاگ را برای سایت خود در نظر بگیرید، صحبت کردیم در این قسمت نکاتی را به شما خواهیم گفت که در زمینه وبلاگ نویسی بسیار اهمیت دارند.
۱. تولید محتوای جذاب
در حالی که محتوای شما باید بر اساس اصول سئو باشد در عین حال مخاطب باید از آن لذت ببرد. خوانندگان را با نوشتن موضوعات جالب و عنوانهای جذاب در سایت خود نگه دارید. علاوه بر سئو، چیزی که برای موتورهای جستجو اهمیت دارد این است که مخاطب چه مدت زمانی را در سایت شما سپری میکند. هرچه این مدت زمان بیشتر باشد امتیاز بهتری را در گوگل کسب خواهید کرد و خب چه چیز بهتر از این که از طرف گوگل جایزه بهترین وب سایت را بگیرید؟
۲. پستها قابلیت خواندن داشته باشند!
چیزی که اهمیت دارد این است که شما هنر تولید محتوا را بدانید. استفاده از عنوان جذاب، به روز بودن مطالب، پر رنگ کردن زیر عنوانها، نقاط و لیستها و نقل قولها همه و همه تاثیر بسیار زیادی در افزایش بازدید و هدایت ترافیک به سمت مطالب و وب سایت شما دارند. این موارد باعث میشوند که پستهای شما خواندنی باشد. همانطور که در مطالب قبلی گفتیم امروزه اکثر مخاطبان از طریق تلفن همراه خود از سایتها بازدید میکنند و گوگل در چنین مواردی سایتهایی را در اولویت قرار میدهد که با دستگاههای تلفن همراه سازگار باشند. وجود چنین موارد و رعایت خوانا کردن مطلب به خصوص در صفحه نمایش تلفن همراه تاثیر بسیار زیادی در بهبود رتبه شما خواهد داشت. سعی کنید مهمترین بخشهای مطلب را به رنگ دیگری نمایش دهید یا از تصویرهای گویا استفاده کنید.
برای مثال تصور کنید فرد تنها میخواهد نقد یک فیلم را بخواند و فرصت زیادی ندارد. چیزی که در چنین مطالبی اهمیت دارد این است که اگر شما یک وب سایت فعال در زمینه اخبار و نقد رسانه، فیلم و سریال دارید بدانید که چطور نقل قولهای منتقدان از فیلم را از سایر نوشتههای متمایز کنید. زیرا مخاطب تنها به دنبال این است که این فیلم ارزش دیدن دارد یا نه. هیچ چیز کسل کنندهتر از خواندن مطلبی یک دست و یکنواخت بدون هیچ تصویر که تنها نوشتهای پشت سر هم دارد نیست.
از نوشتن پاراگرافها و جملات طولانی خودداری کنید. هرچه جمله ساده و کوتاهتر باشد درک آن راحتتر میشود.
۳. هدف کلمات کلیدی
کلمه کلیدی خاصی را برای هر پست وبلاگ در نظر بگیرید و آنها را در کل متن پخش کنید. برای رعایت سئو این کلمات کلیدی را در توضیحات متا و برچسبها نیز تکرار کنید. اگر در این زمینه مشکل دارید بدون هیچ دانش قبلی میتوانید کاملا رایگان از سایت ساز وبزی استفاده کنید و در صورت نیاز به راهنمایی با مشاوران و کارشناسان ما تماس بگیرید.
۴. استفاده از برچسب و دسته بندی
درست است که وبلاگ مجله آنلاین شما است اما این دلیل نمیشود که همه مطالب را بدون هیچ دسته بندی و برنامه ریزی در آن قرار دهید. دقت داشته باشید که مطالب شما باید چیدمان خاص خود را داشته باشد و هر مطلب در دستهای خاص قرار گیرد. برای مثال مطالب آموزشی و چطورها را در دسته آموزشی، مطالب خبری را در دسته خبرها، مطالب تکنولوژی را مثلا در دسته مربوط به خود قرار دهید. برای این کار باید برچسبها و دسته بندیها را برای گوگل تعریف کنید. از برچسبها برای قرار دادن مطالب هم دسته و از دسته بندیها برای مرتب کردن اصطلاحات بزرگتر استفاده کنید.
هیچ چیز بهتر از این نیست که وبلاگ شما کاملا مرتب بوده و همه چیز در جای خود قرار داشته باشد تا مخاطب به راحتی بتواند موضوع مورد نظر خود را پیدا کند.
برای مثال اگر وب سایت شما در زمینه مد و فشن است به ترتیب زیر میتوانید عمل کنید :
دستهها یا تگها به صورت : سبکهای تابستانی، مراقبت از مو، خرید به صرفه و ...
نمونه دسته بندی : خودت بساز، اخبار دنیای مد، معرفی طراح، معرفی مدل و ....
۵. اضافه کردن پیوندها
پیوندها همان تونلهای زیر زمینی هستند که نقشه سایت شما را میسازند و زمانی که مطلب شما از جذابیت کافی برخوردار باشد، مخاطب زمانی به خودش میآید که به قصد خواندن و کسب اطلاعاتی مثلا در مورد غذای کودک ۶ ماهه وارد سایت شما شده است و بعد از گذشت ساعتها در حال خواندن مطلبی درباره نحوه درست کردن غذاهای دیگر برای کودک و این که چطور با کودک خود صحبت کنم، است.
این دقیقا چیزی است که پیوندها به شما هدیه میدهند. استفاده درست از پیوندها و مرتبط کردن مطالب با هم و نوشتن یکی بر اساس دیگر و بعد وصل کردن آنها به هم باعث میشود که مخاطب مدت زمان بیشتری را در سایت شما بگذراند و به آنها فرصت یادگیری مطالب جدید خواهد داد. علاوه بر این تعریف درست و اصولی پیوندها به گوگل کمک میکند تا به راحتی محتوای شما را درک کرده و سریعتر به صفحه نمایش نتایج جستجو بروید.
ترفندهای سریع وبلاگ نویسی به سبک وبزی
- سعی کنید در هر پست بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ کلمه داشته باشید. بهتر است هر دو روز یک بار یک مطلب بالای هزار کلمهای داشته باشید. اگر مطالب شما خیلی زیاد و بیشتر از ۳۰۰۰ کلمه است، میتوانید از ترفند سریالی نوشتن و تبدیل کردن یک مطلب به چند بخش استفاده کنید. به این ترتیب مخاطب را ترغیب میکنید که برای دانستن ادامه مطلب به پست بعدی برود یا تا انتشار قسمت بعدی صبر کند.
- بخش نظرات و دکمههای انتشار و باز نشر در شبکههای اجتماعی را برای هر مطلب قرار دهید و از مخاطب بخواهید که نظر خود را با شما در مورد مطلب یا تجربه استفاده از یک محصول و خدمات را به اشتراک بگذارد.
- بهینه سازی عکسها را فراموش نکنید. از آن جایی که ذهن ما بیشتر تصاویر را به خاطر میسپارد حتما از چند تصویر جذاب و با کیفیت که ویژگی alt در آن رعایت شده باشد استفاده کنید.
- در دسترس باشید و به نظرات مخاطبین پاسخ دهید. با این کار نشان خواهید داد که به مخاطبان خود احترام میگذارید.
- از یک نام دوستانه و جذاب به عنوان URL استفاده کنید. آدرس وب سایت شما اولین چیزی است که گوگل آن را بررسی میکند بنابراین در انتخاب آن دقت داشته باشید. سعی کنید URL شما به وضوح تعریفی از کل وب سایت باشد و حداقل یکی از اصلیتری کلمات کلیدی شما را در بر بگیرد. برای مثال انتخاب کلمه «وبزی» بسیار مناسب بوده زیرا هم حوزه کاری ما را نشان میدهد و هم اهمیت وجود وب سایت در کسب و کار را به مخاطب القا میکند.
- همیشه به روز باشید. به خصوص اگر وب سایتی خبری دارید، تقریبا در هر لحظه باید جدیدترین اخبار را در وب سایت خود قرار دهید. وب سایتهای خبری معمولا سختترین کار را پیش رو دارند زیرا این کار خواب و خوراک و تفریح نمیشناسد و همیشه باید به روز رسانی شود.
- به عنوان آخرین نکته اصلا نیاز نیست که وبلاگ شما کامل بوده و از هر دری در آن حرف بزنید. کافی است به اخبار حوزه کسب و کار و نیاز مخاطب پاسخ دهید.
اهمیت وبلاگ نویسی برای حیات سایت
سعی کنید در این زمینه وسواس خیلی زیادی به خرج ندهید. هیچ کس کامل نیست اما این به آن معنا نخواهد بود که مطالب خود را بدون ویرایش و پر از غلطهای املایی و نگارشی در وبلاگ قرار دهید. هر چه در این زمینه حرفهای تر عمل کنید نشان دهنده احترامی است که مخاطب میگذارید. از افعال ساده و جملات کوتاه استفاده کنید. ساده و اصولی بنویسید. اصلا از کلمات سخت و قدیمی استفاده نکنید و همیشه دانش خود را در قسمت وبلاگ و تولید محتوا به روز نگه دارید. وسواس بیش از حد جلوی کار شما را خواهد گرفت. دقت داشته باشید که اگر روزانه سه پست کوتاه در وبلاگ خود قرار دهید ۹۵ درصد شانس بهتری نسبت به زمانی دارید که هیچ چیز در وبلاگ خود قرار ندهید. این نکته را در هنگام وبلاگ نویسی در نظر داشته باشید.
بهتر است سریعتر دست به کار شده و بخش وبلاگ خود را راه اندازی کنید.