در این مقاله می‌خوانید:


درک نتایج جست و جو

با تعریف‌هایی که تا به حال درباره سئو کردیم مشخص است که همه آن چه سئو انجام می‌دهد این است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند شما را در نتایج جستجو یا همان SERP نشان دهد. احتمالا شما هم هر روزه به دنبال پیدا کردن اطلاعاتی در مورد موضوعی که مد نظر دارید از یکی از موتورهای جستجو استفاده کرده و نتیجه جستجوی خود را به صورت ناخودآگاه بررسی می‌کنید. در حالی که بیشتر ما هر روز در حال بررسی SERP  هستیم ممکن است درک درستی از آن نداشته باشیم و اصلا نمی‌دانیم این عبارت به چه معنا بوده و چه فایده‌ای برای ما خواهد داشت. در این مقاله از وبلاگ وبزی سعی خواهیم کرد که SERP را برای شما تعریف کرده و تاثیر آن در سئو را بدانید. با درک نتایج جستجو یا SERP می‌توانید به درک بهتری از سئو برسید.

 

ساختار یک نتیجه جست و جو (SERP) چیست؟

 

در واقع وقتی یک کاربر عبارتی را در یکی از موتورهای جستجو تایپ کرده و صفحه‌ای از اطلاعات مربوط به آن عبارت در صفحه جستجو نمایش داده خواهد شد. به این صفحه نمایش داده شده نتیجه جستجوی موتور جستجو یا همان SERP می‌گویند. SERP مخفف عبارت انگلیسی «Search Engine Results Page» است.

 


شاید در ابتدا SERP موضوعی بسیار ساده و پیش پا افتاده باشد اما تاثیر شگفت انگیزی بر سئوی شما خواهد گذاشت. نتایج نمایش داده شده در صفحه جستجو مدام در حال تغییر است و همیشه یک سایت رتبه یک نمی‌ماند. این تغییرات به دلیل تغییر در الگوریتم و ساخته شدن وب سایت‌ها و صفحات جدید و تغییر مداوم سئوی سایت‌ها است. رقابت بین سایت‌ها برای کسب رتبه برتر باعث ایجاد تغییرات می‌‌شود. نتایج به دست آمده از هر SERP با دیگری متفاوت بوده و منحصر به فرد است. حتی اگر یک کلید واژه مشابه را دو بار جستجو کنید، نتایج جستجوی متفاوتی خواهید داشت. برخی از عوامل مانند محل قرارگیری، تاریخچه مرورگر، علایق و مترادف‌های کلمه کلیدی بر نتایج جستجو تاثیر می‌گذارند.
در سال‌هایی که گوگل کار خود را به تازگی شروع کرده بود، همه نتایج جستجو شبیه هم بودند و سال‌ها هیچ تغییری در این ساختار به وجود نیامد، اما در سال ۲۰۰۱ با معرفی گوگل ادوردز یا همان google adwords نتایج جستجو دستخوش تغییرات چشمگیری شد و امکانات بسیار زیادی به صفحه نتایج جستجو اضافه گردید. از این جا بود که سئو برای صاحبان کسب و کار آنلاین و وب سایت‌ها اهمیت ویژه‌ای گرفت و رقابت بسیار زیاد شد.

 

SERP چیست؟

چرا SERP آنقدر مهم است؟

 

با توجه به اهمیت دیده شدن، هدف اصلی سئو و رقابت سختی که برای قرار گرفتن وب سایت‌ها در صفحه اول جستجو و رتبه‌های یک تا پنج وجود دارد، می‌توان به راحتی اهمیت درک SERP را فهمید. با توجه به آمار و ارقامی که پیش از این هم به آن اشاره کردیم. بیش از ۷۰ درصد کاربران فقط صفحه اول موتور جستجو را بررسی کرده و بیش از ۹۰ درصد آن‌ها فقط به پنج سایت ردیف اول نگاهی می‌اندازند. با توجه به این آمار و ارقام ساده می‌توان به راحتی فهمید که درک صحیح از سئو و استفاده اصولی و دقیق از آن می‌تواند منجر به قرار گرفتن سایت شما در صفحه اول و کسب رتبه بالا شود. درک نتایج جستجو و قرار گرفتن سایت شما در صفحه اول می‌تواند تضمینی بر موفقیت شرکت شما باشد.
در این جا می‌توانید یک نمونه از SERP را ببینید و نتایج آن را تجزیه و تحلیل کنید.

 

 

تجزیه و تحلیل SERP یا نتایج جستجو

 

انواع مختلفی از SERP وجود دارد و عوامل داخلی و خارجی بسیار زیادی بر آن تاثیر می‌گذارد.

 

 

 

نتایج پرداخت شده یا Paid Results

 

 تا به حال تجربه این را داشته باشید که عبارت مورد نظرتان را در یکی از موتورهای جستجو مانند گوگل وارد کرده‌اید و لیستی از وب سایت‌هایی که اطلاعات مربوطه را دارند به شما نمایش داده شود، در زیر برخی از لینک‌ها عبارت Ad که معمولا در کادری مربعی و سبز رنگ است، قرار داد. این همان چیزی است که به آن نتایج پرداخت شده می‌گویند. در واقع صاحبان وب سایت برای دیده شدن مبلغی به گوگل پرداخت می‌کنند تا آن‌ها را در صفحه اول قرار دهد. لینک‌های تبلیغاتی که در صفحه جستجوی نتایج ممکن است مشاهده کنید نیز جزء نتایج پرداخت شده محسوب می‌شوند و برای تمایز آن‌ها از سایت‌هایی که بر اساس نتایج جستجوی ارگانیک بالا آمده‌اند لیبل Ad دارند. نتایج پرداخت شده یا تبلیغات گوگل زیرمجموعه‌ای از بازاریابی موتورهای جستجو هستند که مهم‌ترین منبع درآمد گوگل است. سیستم پرداخت برای این نوع از نتایج بر اساس پرداخت به ازای هر کلیک است.
 

 

نتایج ارگانیک، طبیعی یا Organic Results

 

در قلب صفحه جستجو، ۱۰ نتیجه برتری نمایش داده خواهد شد که به آن‌ها نتایح ارگانیک یا طبیعی می‌گویند. این وب سایت‌هایی است که گوگل کیفیت و سئوی آن‌ها را بررسی کرده، میزان بازدید بالایی دارند و منبع ارزشمندی از اطلاعات مورد نظر کاربر را دارند. اگر می‌خواهید نتایج بیشتری ببینید باید سمت راست در انتهای صفحه کلیک کنید و به صفحات بعدی بروید. ارزش نتایج جستجوی طبیعی بسیار بیشتر از نتایج پرداخت شده است اما رسیدن به نتایج طبیعی و تبدیل شدن به ده سایتی که در صفحه اول نمایش داده می‌شوند کار بسیار سختی است که زمان طولانی نیاز دارد. سئو تاثیر بسیار زیادی در نتایج ارگانیک و بالا رفتن رتبه شما دارد.
 

 

 

نتایج محلی یا Local Results

 

اگر به دنبال پیدا کردن اطلاعاتی مربوط به مکان خاصی هستید، گوگل نقشه کاملی از مکان مورد نظر را به شما نشان خواهد داد. این اطلاعات در سمت راست صفحه نمایش نشان داده شده و شامل اطلاعات تماس، محل قرار گیری دقیق، آدرس دقیق، گاهی نظرات کاربران و عکس‌هایی که از آن محل دارند، است. واضح‌ترین نمونه زمانی است که شما مثلا عبارت «مسجد نصیرالملک شیراز» را در گوگل وارد می‌کنید و می‌توانید راه رفتن به این مکان تاریخی، نظرات کاربران، ساعات کاری و حتی امتیازی که بازدیدکنندگان به این محل داده‌اند را مشاهده کنید. یک امتیاز بین یک تا پنج ستاره وجود دارد که هر کاربر بنا به تجربه خود می‌تواند به آن محل بدهد. این اطلاعات از  Google My Business وارد می‌شود که هر شرکت، سازمان یا صاحبان کسب و کار می‌توانند نمایه یا پروفایل تجاری خود را در آن بسازند.

 

 

 عناوین و توضیحات سئو

 

برای هر صفحه از یک وب سایت که در صفحه نمایش جستجو مشاهده می‌کنید، عنوان صفحه و شرح مختصری از مطلب مورد نظر زیر لینک وب سایت دیده می‌شود. به این ترتیب شما می‌توانید برای عنوان و توضیحات هر صفحه‌ای که بخواهید تصمیم بگیرید. به بیان ساده شما نحوه حضورتان در صفحه نمایش نتایج جستجو تعیین خواهید کرد.


این عناوین و توضیحات معمولا بیش از یک خط نیستند و حتما از کلمه کلیدی در آن استفاده شده است. عنوان شما می‌تواند حداکثر ۶۰ کاراکتر داشته و توضیحاتی که می‌نویسید نباید بیش از ۱۶۰ کاراکتر داشته باشد.

 

نکته :
کسب و کارهایی که دارای نمایه یا پروفایل در Google My Business شانس بیشتری برای قرار گرفتن در صفحه نمایش نتایج جستجو دارند. صاحبان کسب و کار حتما باید فکری برای ساخت پروفایل تجاری که به خوبی آن‌ها و شرکت‌شان را معرفی کند در گوگل، کنند. این کار باعث می‌شود که حتی اگر در دورترین نقطه جهان هم باشند و کاربری به دنبال پیدا کردن نام آن‌ها باشد به سرعت در نتایج جستجو نشان داده شوند.

 

 

گوگل هوشمندتر هم می‌شود.

 


صفحه نمایش نتایج جستجو روزانه دچار تغییرات بسیار زیادی می‌شود. همانطور که گفتیم حتی نتایج جستجو برای یک عبارت کلیدی مشابه می‌تواند ساعت به ساعت هم متفاوت باشد. هدف گوگل کمک به کاربران برای رسیدن به اطلاعات مورد نظرشان در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. به همین دلیل سیستم SERP به گونه‌ای طراحی شده است که هر روزه بر اساس نیاز کاربران تغییر کند.


برای مثال تصور کنید که شما عبارت «پروازهای من» را در تقویم جیمیل خود ثبت کرده‌اید. گوگل به سرعت لیست تمامی پروازهای آینده را در لیست تقویم شما پیدا خواهد کرد و نشان می‌دهد. یا تصور کنید که عبارت «تیم ذوب آهن اصفهان» را در گوگل جستجو کرده باشید، به صورت خودکار آخرین نتایج بازی این تیم و جدیدترین خبرها به شما نشان داده خواهد شد. به این دسته از نمایش‌ها ریچ اسنیپت یا « rich snippets» می‌گویند. در واقع نتایج در صفحه جستجو بینایی محور هستند. مثلا ستاره‌هایی که برای امتیاز دادن به یک محصول به آن می‌دهید و در هنگام جستجوی آن محصول در کنار لینک نمایش داده می‌شوند، یا وقتی که درباره یک فیلم جستجو می‌کنید و به صورت خودکار گوگل پیش نمایش یا لینک دانلود آن را در اختیار شما قرار می‌دهد همه و همه به کمک ریچ اسنیپت هستند. اگر یک سیستم وردپرسی دارید می‌توانید پلاگین  All In One Schema Rich Snippets را نصب کرده و اطلاعات رسانه‌ای و مفهومی خود را در این پلاگین وارد کنید، خودتان مشاهده خواهید کرد که تغییرات محسوسی در صفحه نمایش نتایج جستجو اتفاق میافتد که باعث افزایش کلیک روی لینک سایت شما خواهد شد.
 


یکی از بهترین راه‌های رسیدن به ریچ اسنیپت، استفاده از نتایج محلی است که در بالا به آن اشاره کردیم. استفاده صحیح و اصولی از نتایج محلی و ساخت یک پروفایل تجاری در Google My Business می‌تواند شما را به «رتبه صفر» یعنی بالاترین رتبه گوگل برساند و این به آن معنا است که سایت شما حتی از سایت‌های رتبه بندی شده در SERP بیشتر دیده می‌شود. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.
 

 

 

کلام آخر

 

حال که با تعریف سئو آشنا شدید و می‌دانید که چرا آنقدر موضوع مهمی است و چه تاثیری در صفحه نمایش جستجو دارد، وقت آن شده که دست به کار شوید و بدانید که چطور گوگل تعیین می‌کند تا سایتی در SERP یا همان صفحه نتایج جستجو نمایش داده شود. در واقع درک نحوه کار گوگل کلید موفقیت شما خواهد بود. استفاده دقیق از سئو می‌تواند شما را تبدیل به سایت‌های برتر در زمینه شغل‌تان کند.
 

۵
از ۵
۱۰۷ مشارکت کننده