در این مقاله می‌خوانید:


چرا سئو برای شما بسیار با اهمیت است؟ 

در هر ثانیه‌ای که شما به راحتی نشسته‌اید و خیال موفقیت کسب و کار خود را دارید، ۴۰ هزار نفر در حال جستجوی چیزی در یکی از موتورهای جستجو هستند، این آمار یعنی ۳.۵ میلیارد جستجو در هر روز انجام می‌شود. مهم نیست شما یک وبلاگ نویس یا صاحب رستوران و فروشگاه آنلاین باشید، برای این که در نتیجه این ۳.۵ میلیارد جستجو قرار بگیرید و روزانه بازدید از سایت شما زیاد باشد باید سئو را بخشی جدایی ناپذیر از وب سایت و کسب و کار آنلاین خود بدانید. شما به سئو برای زنده ماندن و دیده شدن در فضای مجازی نیاز دارید.

 

اهمیت سئو به خصوص برای وب سایت‌هایی که کسب و کار و تجارت آنلاین دارند بسیار مهم است. بر اساس آمار سالانه UPS در سال گذشته بیش از ۶۰ درصد مشتریان خرید‌های خود را به صورت اینترنتی از وب سایت‌ها انجام می‌دادند و کسانی هم که به صورت حضوری به فروشگاه سر می‌زدند حتما قبل از آن تحقیقات گسترده‌ای راجع به جنس مورد نظر در اینترنت انجام داده بودند.

 

چرا سئو بسیار اهمیت دارد؟

 


در دنیای پیشرفته امروزی با وجود هزاران فروشگاه آنلاین که اجناس‌شان را در وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام به فروش گذاشته‌اند، کمتر کسی است که فرصت مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها را داشته باشد، زیرا به راحتی یک کلیک کردن و با استفاده از کارت اعتبار می‌توانید خرید خود را انجام داده و بسته را بدون خارج از منزل و صرف وقت و هزینه اضافی در هر محلی که بخواهد تحویل بگیرد.
تحقیقات نشان داده که اکثر مشتریان خرید مورد نظر خود را از سه سایت اولی که در نتیجه جستجو نشان داده می‌شود انجام خواهند داد. این جا است که اهمیت سئو و دیده شدن برای شما مشخص خواهد شد. باید بدانید که ساده‌ترین مطلبی هم که در سایت خود قرار می‌دهید باید بهینه سازی شده باشد و اصول سئو را در آن رعایت کنید.

 

نکته :گوگل تنها موتور جستجوی اینترنتی نیست، اما بزرگترین و معروف‌ترین موتور جستجوی جهان است. از دیگر موتورهای جستجو می‌تواند به بینگ و یاهو نیز اشاره کرد. اما امروزه بیشترین جستجوها در گوگل انجام می‌شود.

 

 

به مشتریان برای پیدا کردن‌تان کمک کنید!

 

هدف سئو این است که به موتورهای جستجو کمک کند تا وب سایت شما را درک کرده و آن را در اختیار کاربرانی قرار دهد که به دنبال جستجوی مطالب مرتبط با وب سایت شما هستند. در واقع یک موتور جستجو مانند یک بنگاه معاملاتی است. به این ترتیب که کاربر یک یا چند کلید واژه مورد نظر خود را وارد موتور جستجو می‌کند و موتور وب سایت‌هایی که به بهترین شکل پاسخی برای کاربر و کلید واژه جستجو شده دارند را به او نمایش خواهد داد.

 


به عنوان یک وب سایت شما باید به گوگل کمک کنید تا بداند چه موقع سایت شما را در نتایج جستجو نشان دهد. در واقع سئو این کار را برای شما انجام خواهد داد. از طریق سئو می‌توانید به موتور جستجو کمک کنید که بداند شما چه چیزی ارائه می‌دهید و چرا منابع و اطلاعات شما ارزشمند است. تولید محتوای خوب و ارائه لینک‌های معتبر برای نوشته‌‌هایتان باعث می‌شود که به گوگل کمک کنید تا حتی اگر فردی اصطلاحی مرتبط با محتوای شما را جستجو کرد وب سایت‌تان در نتیجه جستجو نمایش داده شود. در واقع سئو پلی برای ارتباط شما با گوگل و در نتیجه ارتباط با مخاطب است. اگر به درستی از سئو استفاده کنید، گوگل سایت شما را با نتایج جستجوی مخاطب مرتبط خواهد کرد. به عبارت دیگر با استفاده صحیح از سئو گوگل به مشتریان و مخاطبان کمک خواهد کرد که شما را پیدا کنند.

 


برای مثال تصور کنید شما یک معلم ریاضی در شهر خود هستید و فردی نیز به دنبال پیدا کردن معلم ریاضی در همان شهر است، اگر فرد در گوگل عبارت «معلم ریاضی شهر ...» را جستجو کند و شما وب سایت یا وبلاگی داشته باشید که به درستی از تبلیغات، محتوای جذاب و مرتبط و منابع معتبر در آن استفاده کرده باشید، گوگل وب سایت شما را به مخاطب نشان خواهد داد. شاید تصور کنید که در میان هزاران وب سایت دیگر وب سایت شما سوزنی در انبار کاه باشد اما اگر وقت کافی برای بهینه سازی و استفاده صحیح از سئو برای سایت خود گذاشته باشید، دیگر نگرانی معنی ندارد. وقتی به موتورهای جستجو کمک کرده باشید که وب سایت شما را درک کنند و بدانند حوزه فعالیت شما چیست و ارزش محتوای تولید شده ثابت شود به مرور زمان می‌توانید امیدوار باشید که حتی اگر وب سایت یا کسب و کار کوچکی داشته باشید دیده شوید. زمانی که تبدیل به یکی از وب سایت‌های رتبه دار در گوگل شوید، قدرت عظیم دیده شدن را درک خواهید کرد. هرچه میزان بازدید از سایت شما بالاتر رود در نتیجه رتبه بهتری خواهید داشت. اما دقت داشته باشید که برای رسیدن به رتبه بهتر باید وقت زیادی هزینه کنید و تحت هیچ شرایطی بهینه سازی وب سایت خود را رها نکنید.

 

 

سئو برای شما چه معنی دارد؟ 

 

برای این که در دنیای امروزی دیده شوید باید حضور آنلاین داشته باشید. اولین راه ورود به کسب و کارهای اینترنتی یا حتی وبلاگ نویسی ساخت وب سایت است. اطمینان از این که وب سایت شما در گوگل نشان داده شود باعث خواهد شد که کسب و کار شما بهتر شده و مشتریان یا مخاطبان بیشتری داشته باشید. این همه چیزی است که سئو برای شما انجام خواهد داد. اما نکته اصلی این جا است که اگر می‌خواهید مشتریان یا مخاطبان بیشتری داشته باشید باید روی سئوی وب سایت و بهینه سازی محتوا سرمایه گذاری کنید.

 

 

 

انتظارات خود را مشخص کنید

 

 

قبل از شروع به انجام سئو و بهینه سازی وب سایت باید انتظارات خود از وب سایت‌تان را به صورت معقولانه مشخص کنید. استفاده از نکاتی که در این راهنمای جامع گفته می‌‌شود شانس دیده شدن شما را افزایش خواهد داد اما تضمینی بر افزایش امتیاز و کسب رتبه بهتر در گوگل نیست. ما به شما اصول کار را آموزش خواهیم داد و مابقی راه تا افزایش رتبه و امتیاز در گوگل را باید خودتان با استفاده از تولید محتوای جذاب و تبلیغات صحیح و بهینه سازی هر روزه انجام دهید.

 


افزایش رتبه شما نیاز به صبر و حوصله و گاهی هزینه بالایی دارد. بعضی از کسب و کارها برای افزایش رتبه و بهینه سازی وب سایت و محتوای خود اقدام به استخدام کارشناس سئو می‌کنند. هر کسی که صاحب شغل یا کسب و کاری است می‌داند که زمان و هزینه منابع محدودی هستند. ممکن است بنا به نیاز کسب و کار خود لازم باشد چند نویسنده، استراتژیست محتوا یا طراح گرافیک استخدام کنید. برای مشخص شدن هر چیز ابتدا باید تعیین کنید که کسب و کار شما چیست، درآمد شما بر اساس فروش آنلاین بوده یا درآمدی که دارید از افزایش رتبه وب سایت است؟ آیا برای کسب و کار خود نیاز به تبلیغ دارید یا بهترین پلتفرم برای معرفی کسب و کارتان چیست؟

 


باید سوالاتی مشابه این‌ها را برای خود مطرح کنید و بر اساس نیازتان جلو بروید. دقت داشته باشید که برای تعیین میزان سرمایه گذاری روی استراتژی سئو سایت می‌توانید روی افزایش ترافیک وب سایت نیز حساب کنید. هرچه ترافیک وب سایت شما بالاتر رود درآمد بیشتری حتی از طرف گوگل کسب خواهید کرد. اما رسیدن به ترافیک بالا و افزایش بازدید نیاز به صرف هزینه و وقت تقریبا بالایی دارد.
انتظار نداشته باشید که یک شبه و تنها با ساخت یک وب سایت تبدیل به سایت رتبه یک گوگل شوید، این کار نیاز به صرف هزینه و وقت دارد. پس صبور باشید و با یک نقشه دقیق و جزء به جزء جلو بروید. برای این که سرمایه گذاری شما به بازده برسید باید روی سئوی سایت و محتوای خود وقت بگذارید. زمانی که شروع به کار کرده‌اید و وب سایتی ناشناخته دارید کار شما سخت‌تر خواهد بود. ولی وقتی سایت شما به معروفیت رسید و ترافیک آن افزایش یافت کار ساده‌تر خواهد شد.

 


 توجه داشته باشید که در حالی که رتبه بالا به کار مداوم نیاز دارد ، بازده سرمایه گذاری شما در وقت و هزینه در سئو با گذشت زمان افزایش می یابد. هنگامی که سایتی جدید و ناشناخته دارید ، گرفتن سایت شما برای نمایش در نتایج جستجو بسیار سخت تر خواهد بود. هنگامی که سایت شما معتبر است و ترافیک ارگانیک زیادی دریافت می کند ، حفظ آن بسیار آسان است.

 

 

قدرت جستجوی ارگانیک

 

 

زمانی که کاربران به دنبال پیدا کردن اطلاعاتی در گوگل هستند، نتایج به دو صورت برای آن‌ها نشان داده خواهد شد: نتایج ارگانیک و نتایج خریداری شده.
در واقع برخی از شرکت‌ها برای افزایش بازدید خود به موتورهای جستجو هزینه پرداخت می‌کنند تا آن‌ها را در نتیجه جستجو، حاشیه یا صفحات وب سایت نشان دهند.


اما نتایج ارگانیک یا نتایج جستجوی طبیعی چیزی است که توسط موتورهای جستجو مشخص می‌شود. در واقع زمانی که کاربر عبارت مورد نظرش را وارد گوگل می‌کند و گوگل به طور طبیعی و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای و تنها بر اساس کیفیت، سئوی خوب و محتوای مرتبط و ارزشمند با عبارت مورد نظر مخاطب سایت شما را به مخاطب نشان می‌دهد؛ نتایج جستجو ارگانیک یا طبیعی خواهد بود.

 


 اگر تصور می‌کنید که رسیدن به نتایج جستجوی ارگانیک کاری بسیار ساده و آسان است و یک شبه می‌توانید به آن برسید سخت در اشتباه هستید. در واقع رسیدن به سئوی ارگانیک شبیه یک مسابقه ماراتن است. برای ربات‌های گوگل ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها زمان ببرد تا شما را در نتایج جستجوی موتورهای جستجو نشان دهند. حتی وقتی که به رتبه خوب و مورد نظر خود رسیدید برای حفظ این رتبه باید سرمایه گذاری روی سئو را ادامه دهید و تازه کار اصلی شما شروع خواهد شد. زمانی که به رتبه بالایی برسید بازده زمان و هزینه‌ای که صرف کردید باور نکردنی خواهد بود. بر اساس اعلام Moz در سیستم پرداخت به ازای هر کلیک، ارزش هر کلیک در نتایج جستجوی ارگانیک ۸.۵ برابر یک کلیک ساده خواهد بود و هرچه رتبه بالاتری داشته باشید تاثیر آن بیشتر خواهد شد و بنابراین می‌توانید درآمد بسیار بالایی داشته باشید.

 


طبق مطالعات گسترده‌ای که توسط کارشناسان سئو در Moz صورت گرفت به طور متوسط ۷۱.۳۳ درصد از جستجوهای ارگانیک در صفحه اول نمایش نتایج جستجو صورت می‌گیرد و تنها ۵.۵۹ درصد از مخاطبان سری به سایت‌های صفحه دوم یا سوم نمایش خواهند زد. از میان سایت‌هایی که در صفحه اول نمایش داده می‌شوند بیشترین بازدید و کلیک روی ۵ سایت اول است. چیزی حدود ۶۷.۷۰ درصد مخاطبان از همان پنج سایت اول بازدید کرده و کمتر از ۳.۳۷ درصد از آن‌ها سری به سایت‌های رتبه ۶ تا ۱۰ خواهند زد. تنها با نگاه ساده به این آمارها می‌توانید اهمیت افزایش رتبه در گوگل را دریافت کرد.

 

 

تبلیغات کلیکی (PPC)

 

اگر صبور نیستید و دوست دارید راه رسیدن به موفقیت و کسب رتبه بالا در گوگل را سریع‌تر طی کنید می‌توانید از طریق سیستم تبلیغات کلیکی یا PPC (پرداخت در ازای هر کلیک) استفاده کنید. در واقع استفاده از سیستم تبلیغات کلیکی شبیه استفاده از جادو برای انجام سریع‌تر کارها است. استفاده اصولی از این تبلیغات باعث می‌شوند با روندی صعودی نتایج خوبی کسب کنید، اما بر خلاف سئو لازم است هزینه بالایی برای استفاده از این سیستم پرداخت شود. شما به ازای هر کلیک مبلغ مشخصی را به گوگل پرداخت خواهید کرد تا شما را در نتایج جستجو نشان دهد. بر خلاف سئوی ارگانیک فایده تبلیغات کلیکی بسیار کم است. اگر امروز یا فردا برای نشان داده شدن در نتایج جستجو هزینه زیادی را پرداخت کنید ممکن است شش ماه دیگر هزینه شما بدون هیچ سودی برگردد و هیچ ارزش افزوده‌ای با گذر زمان نخواهید داشت.
اما ترکیب استفاده از سئوی ارگانیک و تبلیغات کلیکی می‌تواند باعث بهتر دیده شدن شما شود.

 

 

سئو و صبوری دو یار جدا نشدنی! 

 

بهبود وضعیت رتبه بندی شما به زمان نیاز دارد. حتی بهترین کارشناسان سئو در جهان نمی‌توانند الگوریتم‌های گوگل را هک کرده و یک شبه شما را تبدیل به سایت رتبه یک در نتایج جستجوهای مرتبط کنند. ربات‌های گوگل برای فهرست بندی سایت‌ها، بررسی لینک‌های مرتبط درونی و بیرونی موجود در محتوای شما، منابع، افزایش ترافیک و شروع به رتبه بندی سایت‌تان و نمایش آن در نتیجه جستجوی موتورهای جستجو نیاز به زمان دارند.

 


سئوی خوب و بهبود وضعیت سایت باعث پاداش گرفتن مدیران کوشا و صبور وبلاگ‌ و تولید کننده محتوا خواهد شد. اگر بتوانید عبارت‌های مناسب را پیدا کنید، دیگر رسیدن به صفحه اول و سایت‌های یک تا پنج نتیجه جستجو خیالی دور از دسترس نخواهد بود. اگر صبور بوده و از تلاش و کوشش دست نکشید می‌توانید امیدوار باشید که حتی اگر کسب و کار یا وبلاگ ساده و کوچکی دارید از رقبای اصلی جلو بزنید. همانطور که گفتیم سئو یک ماراتن میان وب سایت‌ها است و تنها چیزی که باعث قهرمانی در ماراتن خواهد شد صبر، تلاش و تمرین اصولی است.
 پس برای موفقیت آماده شوید، اهداف و گام‌های لازم را مشخص کرده و شروع کنید. 
 
 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده